De Tweede Kamer heeft ingestemd met invoering van de zogenaamde 'Derde Rijbewijsrichtlijn' die naar verwachting op 19 januari 2013 wordt ingevoerd. Er komen extra categorieën voor motor-, truck- en busrijbewijzen.
De belangrijkste verandering voor het motorrijbewijs (categorie A) betreft de opdeling in drie categorieën in plaats van twee: voor categorie A1 kan met 17 jaar al rijles worden genomen en vanaf 18 jaar examen worden gedaan. De geslaagde mag dan een motorfiets besturen met maximaal 125cc cilinderinhoud en 11kW vermogen. Wanneer de bestuurder ten minste 2 jaar in het bezit is van rijbewijs A1, kan categorie A2 (maximaal 35kW vermogen) behaald worden vanaf 20 jaar. Voor categorie A (onbeperkt) geldt dat deze behaald kan worden vanaf 22 jaar wanneer de bestuurder 2 jaar of langer in het bezit is van rijbewijs A2. De bestuurder kan voor categorie A 'onbeperkt' direct examen doen vanaf de leeftijd van 24 jaar. Dat is nu nog 21 jaar.
Auto en truck
Het autorijbewijs B blijft grotendeels hetzelfde; alleen vervalt de regel dat de toegestane maximum massa (TMM) van een aanhangwagen niet méér mag bedragen dan de ledige massa van de trekauto. Het toegestane totaalgewicht van de combinatie blijft 3.500kg. Is de TMM van de aanhanger hoger dan 3.500kg, dan voldoet 'E achter B' niet meer; daarvoor is dan rijbewijs C1E nodig. De nieuwe categorie C1 is bedoeld voor voertuigen met een TMM tussen 3.500 kg en 7.500 kg en een minimumleeftijd van 18 jaar voor de bestuurder. Voor rijbewijs C kan pas vanaf 21 jaar examen worden gedaan.
Bus
Naast de categorie D (bus) wordt de categorie D1 ingevoerd, waarmee maximaal 16 personen, exclusief chauffeur, vervoerd mogen worden. Hiervoor geldt een minimumleeftijd van 21 jaar, tenzij de code vakbekwaamheid is gehaald, want dan geldt 18 jaar als minimum. Examen doen voor rijbewijs D kan vanaf 24 jaar en met vakbekwaamheid vanaf 21 jaar. BOVAG en het ministerie van I&M wachten nog op antwoord van de Europese Commissie over de eisen aan examenvoertuigen voor rijbewijscategorieën A1, A2, C1 en D1. Rijscholen worden namelijk geacht hiervoor aparte voertuigen in te zetten, hetgeen flinke investering vergt. Daarnaast staat een vraag uit over de wijze waarop het gewicht wordt berekend bij rijbewijscategorie E bij B.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten