Slagingspercentages van het theorie-examen personenauto dalen als gevolg van scherpere controles. Je eigen tolk meenemen is tegenwoordig uit den boze, via je mobiele telefoon aan antwoorden komen eveneens. Vragen uit het hoofd leren is ook steeds lastiger. Het CBR gaat fraude nog verder bestrijden. Is gezichtsherkenning de volgende stap? Vernieuwing van het examensysteem is in aantocht. Klantgerichtheid staat daarbij voorop.
Steeds minder mensen slagen in één keer voor hun theorie-examen personenauto. In 2009 lag het percentage nog op 51 procent, over de eerste drie kwartalen van 2011 op 44,3. “Een resultaat van onze inspanningen om fraude tegen te gaan”, stelt Coen Sleddering, communicatiemanager van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het orgaan waar examens worden afgenomen. Ook meldt hij dat een vernieuwd examensysteem in de maak is.
Sinds 2010 bestrijdt het CBR bedrog op meerdere fronten. “Voorheen kon iemand die de Nederlandse taal niet beheerste nog zijn eigen tolk meenemen naar het examen”, vervolgt Sleddering. “Omdat antwoorden soms werden voorgezegd, hebben we besloten om alleen nog tolken van de rechtbank toe te laten. Daarnaast is het door de scherpere controle veel moeilijker geworden om via je mobieltje aan antwoorden te komen.”
Het feit dat het nu lastiger is om vragen uit het hoofd te leren, heeft ook invloed op het slagingspercentage. “We wisselen nu vaker van examenvragen, keren de volgorde sneller om en husselen antwoorden door elkaar. Vroeger kon je nog onthouden dat bij het plaatje met die groene auto antwoord C hoorde. Inmiddels gaat dat niet meer op.”
De invoering van het onderdeel Gevaarherkenning heeft volgens Sleddering nauwelijks invloed op het slagingspercentage. “Toen het in maart 2009 werd toegevoegd, hadden veel mensen er nog moeite mee. Inmiddels is iedereen er wel aan gewend en op getraind.”
De komende jaren gaat het CBR fraude verder bestrijden. “Zo willen we onder meer door een nieuwe methode van gezichtsherkenning dubbelgangers aanpakken. Maar daarmee alleen zijn we er nog niet. Het systeem steeds betrouwbaarder maken is een eeuwig durend proces.”
Het CBR is tevens bezig met een vernieuwing van het examensysteem, dat mogelijk al volgend jaar van start gaat. “We willen meer klantgericht worden”, geeft Sleddering aan. “Nu zit je nog met vijftig man in een zaal en werkt iedereen op hetzelfde tempo de vragen af. We kijken naar een methode waarbij alle deelnemers binnen een maximale tijd zelf kunnen kiezen hoe snel ze elke vraag beantwoorden. Ook gaan we na of we meer examens in het centrum van steden kunnen afnemen, in plaats van in de buitenwijken.”
Bron: metronieuws.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten