Laatste nieuws uit Maasdriel

zondag 13 mei 2012

Ook voor auto van de zaak wordt woon-werkverkeer straks privé

De vrijstelling van bijtelling voor auto’s van de zaak niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijden, blijft officieel bestaan. Maar het 'Lenteakkoord' bepaalt dat woon-werkverkeer voortaan als privé wordt aangemerkt. Dus ontkomt vrijwel niemand meer aan de bijtelling.

Nu er steeds meer details vrijkomen over de invulling van het Lenteakkoord, het bezuinigingspakket voor 2013, blijkt dat de bijtellingsregeling anders uitpakt dan we tot nu toe dachten. De vijf politieke partijen die eind april het Lenteakkoord sloten, willen dat de woon-werk kilometers voor berijders met een auto van de zaak voortaan als ‘privé’ worden aangemerkt. Officieel blijft de vrijstelling van bijtelling voor berijders die niet meer dan 500 privékilometers rijden dus bestaan. Maar in de praktijk zal vrijwel iedereen moeten bijtellen. Het wordt immers praktisch onmogelijk om onder de vrijstellingsgrens van 500 privékilometers te blijven.

Onbelaste kilometervergoeding
Deze wijziging voor de auto van de zaak hangt samen met een andere maatregel uit het Lenteakkoord. Daarin staat ook dat de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 voor werknemers die met hun eigen auto van en naar het werk rijden per 1 januari 2013 gaat verdwijnen. Voor die privéauto’s krijgt woon-werkverkeer belastingtechnisch gezien een ‘privékarakter’. Om rechtsongelijkheid bij de fiscale behandeling van de privéauto en de auto van de zaak te voorkomen, wil de overheid die lijn dus ook doortrekken naar de auto van de zaak. 

Bestelauto
Op dit moment betaalt ongeveer één op de zes werknemers met een personenauto van de zaak geen bijtelling . Bij bestelautorijders ligt dat aandeel nog hoger. Voor deze mensen zal de auto van de zaak veel duurder worden. De overheid gaat ervan uit dat zij door de extra bijtelling over personenauto’s en bestelauto’s jaarlijks zo’n € 300 miljoen aan extra belastinginkomsten binnen krijgt. Daarbij wordt er al rekening gehouden dat een deel van die werknemers de auto van de zaak in de ban doet. "Maar de meeste werknemers met een bestelauto van de zaak hebben die keus niet. Daarmee is deze maatregel voor hen extra pijnlijk", zegt directeur Koos Burgman van BOVAG.

Lastenverzwaring
Naast het financiële nadeel voor de berijders is er ook sprake van een administratieve lastenverzwaring. Per rit moet nu worden uitgeplozen wat woon-werkverkeer was, en wat zakelijk verkeer. "Vooral bij werknemers die met een bestelauto van de zaak voor langere tijd naar één ‘klus' rijden, levert dat een enorme administratieve rompslomp op", aldus Burgman. "Vóór 2004 bestond ook de situatie dat woon-werkverkeer en zakelijk verkeer fiscaal gescheiden moesten worden. Dat heeft toen een indrukwekkende berg jurisprudentie opgeleverd. Het ziet er naar uit dat die oude tijden weer zullen herleven." BOVAG begrijpt dat in tijden van bezuinigingen iedereen een steentje moet bijdragen, maar wil niet dat deze maatregel per 1 januari 2013 ingevoerd wordt. Burgman: "De overheid moet eerst een oplossing bedenken voor de kwetsbare positie van werknemers met een bestelauto van de zaak en voor de administratieve rompslomp die linksom of rechtsom terecht zal komen bij de werkgever." Om rechtsongelijkheid te voorkomen zou dan ook de onbelaste woon-werk vergoeding voor de eigen privéauto niet per 2013 kunnen worden afgeschaft. "BOVAG heeft zich al eerder tegen die afschaffing op korte termijn verzet, omdat door het economisch klimaat zowel de arbeidsmarkt als de woningmarkt op slot zitten", betoogt Burgman. "Voor werknemers is er nu geen alternatief voor betaald in de file staan. Daardoor worden zij door de bezuinigingen uit het lenteakkoord onevenredig hard getroffen."

Geen opmerkingen: